50 jaar geleden, te gast in Malmedy voor Cwarmê

Het oudste spoor van het Malmedy-carnaval dateert uit 1459.

De Cwarmê duidt in Malmedy de carnavalsperiode aan die vier dagen duurt.

Het begint op vrijdag om middernacht en duurt tot Mardi Gras om middernacht.

Deze vier dagen dragen de Waalse naam Grandès haguetes in tegenstelling tot de P’titès haguètes (ook wel de vier dikke donderdagen genoemd) die aan het carnaval voorafgaan.

De naam van het Malmedy-carnaval zou afkomstig zijn van het Latijnse woord quadragesima , vereenvoudigd in quaresima , wat veertig – veertig betekent voor het aantal dagen tussen Aswoensdag en Paasdag.

Quaresima evolueerde om het woord Lent in het Frans en het woord Cwarmê in het Waals van de regio te geven.

Op veel plaatsen op de planeet vieren we Mardi Gras, zo genoemd vanwege de grote hoeveelheid voedsel die werd opgenomen vóór de ontbering van de vastentijd.

In Malmedy is het de laatste dag van het carnaval. Dit is hoe het feest van Pasen ook de dag van Cwarmê de Malmedy bepaalt.(Diverse bronnen, Wikipedia en De Post van 1 maart 1970)

50 jaar geleden, te gast in Malmedy voor Cwarmê
50 jaar geleden, te gast in Malmedy voor Cwarmê
50 jaar geleden, te gast in Malmedy voor Cwarmê
50 jaar geleden, te gast in Malmedy voor Cwarmê
50 jaar geleden, te gast in Malmedy voor Cwarmê

Een gedachte over “50 jaar geleden, te gast in Malmedy voor Cwarmê

  1. Dit is op From guestwriters herblogden reageerde:
    In de vorige eeuw werd er in de jaren 60-80 in veel karnavalsteden bewezen dat men geen bevolkings- of geloofssgroepen moest zwart maken om plezier te maken.

    In veel Katholieke landen wordt nog steeds voor de 40-dagen vastentijd voor Pasen eerst nog uitvoerig uit de bol gegaan met vraatzuchtig te eten en te drinken. Het Mardi Gras of Vette Dinsdag of Vastenavond, de laatste avond van carnaval, is daarbij de hoogdag van uitzinnigheid.
    Tijdens dat vierdaagse festival gekscheert men en willen velen zich voordoen als rijken, ook al bezitten zij niet veel geld. Het is ongelofelijk wat een geld zij dan toch spenderen aan praal of parade wagens en kostuums.

    Het spotten is altijd onderdeel van dat feest geweest, maar na de 2de wereld oorlog mocht er van uitgegaan worden dat het om te lachen ging en niet om te kwetsen of te kleineren.
    Langs Waalse zijde is de volkspret niet storend geweest tot nu toe. Maar aan Vlaamse zijde is de vervloeking van anders zijnden duidelijk naar voor gekomen, met eerst het spotten met de Koran en Islam waarna vervolgens de vinger voor het slecht gaan in het land zoals in de Nazi-periode weer naar de Joden wordt gewezen, met identieke karikaturen.

    Dat het anders kan zouden de Vlamingen best eens bij hun Waalse buren gaan leren.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s